Bouwer man

Zoek of beoordeel een aannemer

Bouwer vrouw

Veelgestelde vragen

Over Bouwnu.nl

  • Wat is Bouwnu.nl?

    Bouwnu is de onafhankelijke vergelijkingswebsite voor de woningbouw. Op basis van duizenden reviews en informatie over bedrijven helpt Bouwnu je bij het vinden van een goede aannemer voor je bouwproject. Daarnaast geeft Bouwnu antwoord op belangrijke vragen over bouwen en verbouwen.

  • Voor wie is Bouwnu.nl bedoeld?

    Bouwnu helpt consumenten en zakelijke opdrachtgevers om een goede aannemer te vinden voor de nieuwbouw of verbouw van hun woning door transparantie te geven over de eerdere prestaties. Dit doen wij door informatie over bedrijven en reviews te verzamelen. Zo kun je eenvoudig zoeken en vergelijken. Daarnaast geeft Bouwnu informatie over bouwen en verbouwen zodat je goed voorbereid start aan je project.

    Voor aannemers is Bouwnu een tool om zich te onderscheiden op de woningmarkt. Positieve reviews zijn de best denkbare reclame. De reviews bieden ook concrete verbeterpunten zodat bedrijven hun kwaliteit en klanttevredenheid nog verder kunnen verbeteren.

  • Wat is het doel van Bouwnu?

    Bouwnu helpt consumenten hun droomhuis te realiseren door te laten zien hoe aannemers beoordeeld zijn door eerdere klanten. Met extra informatie over bouwen en verbouwen helpt Bouwnu consumenten goed voorbereid te starten met hun (ver)bouwproject. Op de lange termijn zal deze transparantie over de prestaties van de aannemers leiden tot betere kwaliteit in de bouw. Een aannemer met alleen maar ontevreden klanten wordt immers niet meer, of minder, ingehuurd. 

  • Wie is de initiatiefnemer van Bouwnu?

    Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) is de initiatiefnemer van Bouwnu. SKB is een stichting zonder winstoogmerk met bijna 15 jaar ervaring op het gebied van klanttevredenheidsonderzoeken onder kopers van nieuwbouwwoningen. In 2014 besloot SKB uit te breiden en ook de ervaringen met verbouwingen zichtbaar te maken.

    Bouwnu wordt gesteund door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Bouwend Nederland, GBO, BouwGarant, SWK, Woningborg, NVB Bouw en Bewuste Bouwers. 

  • Wat betekent het logo Beste (Ver)Bouwer?

    Ieder jaar reikt Bouwnu de prijzen voor de Beste (Ver)Bouwers uit. Elk bedrijf met minimaal 10 reviews in het afgelopen jaar, maakt kan op deze titel. Er zijn drie categorieën:

    • Beste Verbouwer
    • Beste Bouwer 10-50 reviews
    • Beste Bouwer 50 of meer reviews

    We maken dit onderscheid omdat nieuwbouw en verbouw andere manieren van werken vragen. Het onderscheid tussen meer en minder dan 50 reviews per jaar is bedoeld om het onderscheid te maken tussen bedrijven die grotere projecten bouwen en bedrijven die kleinschaliger bouwen. Ook daar komen andere competenties bij kijken is onze ervaring. 

  • Kan ik een klacht indienen over mijn aannemer?

    Nee, niet bij ons. Bouwnu neemt geen klachten in behandeling. Op Bouwnu kun je na afloop van je bouwproject een (eerlijke) review geven. Als je een klacht wil indienen kun je terecht bij bijvoorbeeld BouwGarant, SWK of Woningborg

Over betrouwbaarheid en fraude

  • Hoe komen reviews op Bouwnu?

    Iedereen die een woning heeft laten bouwen of verbouwen kan een review geven via Bouwnu.nl. In veel gevallen vraagt de aannemer om een review te geven; net zoals wanneer je een hotel hebt geboekt of een online aankoop hebt gedaan. Uiteraard heeft de aannemer geen invloed op de inhoud of plaatsing van je review.

  • Hoe worden fraude en nepreviews voorkomen?

    Helaas is geen enkel systeem waterdicht, maar we doen er alles aan om fraude en onechte reviews te voorkomen. Hiervoor hebben we verschillende automatische en handmatige controlemomenten ingebouwd. Bijvoorbeeld automatische checks op e-mailadressen en IP-adressen, steekproeven en de oplettendheid van consumenten en bedrijven. Een ‘verdachte review’ kan door consumenten en bedrijven worden gemeld via support@bouwnu.nl.

  • Kan een aannemer zelf een review schrijven?

    In theorie kan dat. Helaas is geen enkel systeem waterdicht. Er zijn wel diverse controle momenten ingebouwd om dergelijk ongewenst gedrag te voorkomen. Bedrijven die aantoonbaar misbruik maken van Bouwnu worden hier op aangesproken en zo nodig wordt hierover een melding op Bouwnu geplaatst.

  • Waar kan ik een verdachte review melden?

    Hoewel wij ons best doen om fraude en onechte reviews te voorkomen, kan het voorkomen dat er een review doorheen glipt. In dat geval kun je een melding maken via support@bouwnu.nl. Wij onderzoeken de review en als het een nepreview blijkt te zijn verwijderen we de review.

  • Hoe wordt Bouwnu gefinancierd?

    Bouwnu is een initiatief van Stichting Klantgericht Bouwen (SKB); een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. Bouwnu wordt gefinancierd door:

    • aannemers die een uitgebreid pakket afnemen
    • steun van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (startsubsidie in 2014)
    • uit eigen middelen van SKB.

    Het afnemen van een betaald pakket van Bouwnu geeft nooit het recht om reviews te verwijderen, hoger te scoren op Bouwnu of op andere wijze invloed uit te oefenen op de vermelding op Bouwnu. 


Over de reviews

  • Waarom zou ik een review geven?

    Reviews zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Bijna iedereen kijkt voor een grote aankoop wel even op internet wat anderen er over gezegd hebben. Het bouwen of verbouwen van je woning is waarschijnlijk één van de grootste uitgaven in je leven. Die wil je dan ook goed voorbereid doen. Daarom is het belangrijk dat er reviews over aannemers worden gegeven. Zo help je een ander en kun je er zelf ook in de toekomst wellicht je voordeel mee doen.

  • Welke vragen krijg ik?

    Je beoordeelt jouw aannemer door een score van 1 tot 5 sterren te geven, een korte omschrijving van het project te geven en de aannemer aan te bevelen, of niet. Omdat een bouwproject veel voeten in aarde heeft, of kan hebben, vragen we ook naar je oordeel over een aantal deelonderwerpen.

    • Nakomen van afspraken
    • Vakmanschap
    • Advies
    • Prijs/kwaliteit
    • Communicatie
    • Orde en Netheid

    Je kunt een aannemer kiezen die goed is in wat jij belangrijk vindt.

  • Aan welke regels moet mijn review voldoen?

    Je mag alleen een review uit je eigen naam geven; op basis van je eigen ervaring met de aannemer. Een review mag niet onjuist, bedrieglijk, frauduleus of onrechtmatig zijn. Uiteraard zijn beledigende, discriminerende en aanstootgevende reviews niet toegestaan. Een review mag geen reactie zijn op een andere review; we zijn geen forum. 

  • Hoe schrijf ik een goede review?

    Een goede review geeft een omschrijving van jouw ervaring met je aannemer. Je beschrijft kort en helder wat er volgens jou goed is gegaan, of juist niet en waarom je dat belangrijk vindt. Juist de toelichting geeft andere consumenten een goed beeld van de werkwijze van jouw aannemer. 

  • Kan ik anoniem een review geven?

    Nee, dat kan niet. Je e-mail adres is altijd zichtbaar voor de aannemer. Bouwnu streeft naar openheid en transparantie en dat werkt twee kanten op. Anonieme reviews bieden daarnaast mogelijkheden voor fraude en nepreviews, en dat willen we voorkomen.

  • Mijn aannemer staat niet op Bouwnu, wat nu?

    Bouwnu wil een compleet overzicht geven van de aannemers die werkzaam zijn in de woningbouw en voor consumenten werken. Het kan zijn dat een bedrijf niet in onze database staat. Je kunt de gegevens van je aannemer aan ons doorgeven. Wij voegen het bedrijf toe en geven je een seintje als het bedrijf is toegevoegd. Je kunt dan direct een review geven. 

  • Kan ik mijn review aanpassen?

    Een review is een moment opname. Het kan natuurlijk voorkomen dat je na verloop van tijd van mening verandert. In dat geval kun je contact met ons opnemen. 

Voor aannemers

  • Wat betekenen reviews voor mij als bedrijf?

    Reviews zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voor talloze producten en diensten kun je reviews bekijken en daar je keuze op baseren. Voor de woningbouw, een grote en belangrijke uitgave voor een consument, is er Bouwnu.nl. Met Bouwnu kunnen bedrijven zich onderscheiden en zijn zij beter vindbaar via zoekmachines zoals Google.

  • Hoe kan ik mijn bedrijf aanmelden?

    Bouwnu wil een compleet overzicht geven van de aannemers die op de Nederlandse woningmarkt actief zijn. We werken de database continu bij. Iedere aannemer kan zich gratis aanmelden, mits hij werkzaam is in de woningbouw en rechtstreeks voor consumenten werkt. Meld je bedrijf aan. Wij nemen je bedrijf kosteloos op in de database. Je kunt direct starten met het invullen van je profiel en het verzamelen van reviews. 

  • Wat kost een vermelding op Bouwnu?

    Een vermelding op Bouwnu, inclusief zelf in te vullen bedrijfsprofiel en mogelijkheid reviews te verzamelen, is gratis. Alleen zo kunnen wij de consument een volledig en onafhankelijk beeld van de markt geven. Naast deze gratis vermelding bieden wij verschillende pakketten waarmee een bedrijf heldere managementinformatie kan genereren en concrete verbeterpunten krijgt aangereikt.

    Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag 8.30 - 17.30 uur via support@bouwnu.nl en 013 - 203 20 32.

  • Kan ik mijn bedrijf laten verwijderen?

    Dat kan in een aantal gevallen. Bouwnu verwijdert een vermelding als een bedrijf failliet gaat of niet (meer) bestaat. Alle aannemers en bouwbedrijven die werkzaam zijn in de woningbouw en voor consumenten werken, worden vermeld. Werk je niet meer in de woningbouw, dan kan je vermelding in overleg verwijderd worden. Negatieve reviews zijn nooit reden voor verwijdering.

  • Hoe kan ik reageren op een review?

    Als je inlogt, kun je publiekelijk en alleen naar de klant reageren.

  • Ben ik verplicht mijn bedrijfspagina in te vullen?

    Nee. Iedere aannemer kan inloggen en zijn eigen bedrijfsprofiel invullen. Zo ziet de consument in één oogopslag wat hij of zij van het bedrijf kan verwachten. In combinatie met reviews een sterk marketingmiddel. 

  • Hoe kan ik mijn klanten om een review vragen?

    Iedere aannemer kan inloggen in zijn eigen Bouwnu-omgeving en klanten digitaal uitnodigen een review te geven. Je kunt ook zelf klanten wijzen op Bouwnu, bijvoorbeeld bij de oplevering van het project. Als je een uitgebreider pakket afsluit, kun je de digitale uitnodigingen ook via je eigen e-mail versturen en personaliseren.

  • Kan ik bezwaar maken tegen een review?

    Dat kan. Reviews moeten voldoen aan de onze richtlijnen. Doen ze dit niet, dan kan een review verwijderd worden. Je kunt een melding maken via support@bouwnu.nl. Wij onderzoeken de review en als de klacht gegrond is, verwijderen we de review.

  • Wat is een Bouwnu widget?

    Een Bouwnu widget plaats je op je eigen website. De widget laat altijd de actuele score en het aantal reviews zien. Deze informatie wordt rechtstreeks uit de database van Bouwnu.nl gehaald. De widget is in verschillende uitvoeringen beschikbaar zodat er altijd één is die bij de stijl van je bedrijf past. Je vindt de widget in de inlog omgeving.

  • Hoe worden de Beste (Ver)Bouwers bepaald?

    Ieder jaar reikt Bouwnu de prijzen voor de Beste (Ver)Bouwers uit. De winnaars worden bepaald op basis van de reviews die in dat jaar zijn ingevuld. Dit is NIET de score die op Bouwnu staat, die is gebaseerd op alle reviews sinds de start van Bouwnu.

    Elk bedrijf met minimaal 10 reviews in het afgelopen jaar, maakt kan op deze titel. Er zijn drie categorieën:

    • Beste Verbouwer
    • Beste Bouwer 10-50 reviews
    • Beste Bouwer 50 of meer reviews 

    We maken dit onderscheid omdat nieuwbouw en verbouw andere manieren van werken vragen. Het onderscheid tussen meer en minder dan 50 reviews per jaar is bedoeld om het onderscheid te maken tussen bedrijven die grotere projecten bouwen en bedrijven die kleinschaliger bouwen. Ook daar komen andere competenties bij kijken is onze ervaring. 

  • Welke pakketten biedt Bouwnu aan?

    Bouwnu.nl heeft drie pakketten: Lite, Plus en Pro. 

    Iedere aannemer op Bouwnu heeft automatisch het Lite pakket. Hiermee kan het bedrijf een profielpagina aanmaken, maximaal 100 klanten om een review vragen en de widget installeren. Het Lite pakket is gratis.

    Met het Plus pakket kun je onbeperkt klanten om een review vragen en vragen toevoegen om nog beter inzicht in de klantbeleving te krijgen. 

    Het Pro pakket biedt uitgebreide klanttevredenheidsonderzoeken voor de grotere nieuwbouwprojecten, inclusief een review op Bouwnu. Neem contact op met Stichting Klantgericht Bouwen voor meer informatie. 

    Abonnementen-Bouwnu.pdf

    T: 079 - 325 22 77
    E: info@bouwnu.nl
    Bereikbaar van maandag t/m donderdag 08.30 tot 16.30 uur