Naar nieuwsoverzicht

Opmerkelijke stijging van het aantal reviews in de verbouw

15 oktober 2018 - Verbouw - Edwin Groot - Stijging reviews

Wij zien een stijging in het aantal verbouw-reviews. “Opmerkelijk, omdat er juist een grote focus ligt op nieuwbouw vanuit zowel de politieke agenda als de media,” meent Edwin Groot, directeur van bouwnu.nl.

Aan de ene kant wil makelaarsvereniging NVM tot 2030 een groei zien van zeker 1 miljoen nieuwe huizen. Aan de andere kant wil het nog niet erg vlotten volgens de vereniging. Volgend jaar zullen, naar verwachting van de ING, 66.000 nieuwe woningen worden gebouwd, evenveel als dit jaar. Dat lijkt te weinig om de huidige en toekomstige krapte op de huizenmarkt weg te nemen. De productie van nieuwe woningen zal moeten toenemen naar 85.000 tot 100.000 woningen per jaar om aan de toekomstige vraag te voldoen.

Stijging reviews verbouw bouwnu.nl
Mogelijke redenen groei verbouw-reviews
“Het voorlopig nog uitblijven van genoeg nieuwbouw kan een reden zijn waarom steeds meer mensen hun huis verbouwen, een facelift geven of zelf uitbouwen zodat hun volwassen kinderen voorlopig thuis kunnen blijven wonen. Ook zien we sinds een half jaar dat elke week een aantal bouwbedrijven instapt op bouwnu.nl en hun bedrijfsprofiel aanmaakt zodat klanten hun bouwprestaties kunnen beoordelen. Deze betreffende ondernemers richten zich met name op verbouwactiviteiten. Dit kan ook voor een aantrekkingskracht zorgen bij de consument om een review achter te laten.”

Aandeel verbouw-gerelateerde reviews
Het antwoord op de vraag ‘waarom’ er 20 tot 25 verbouw-reviews per week worden gegeven op bouwnu.nl is niet pasklaar. Wel ziet de zoek- en vindwebsite dat het percentage verbouw- versus nieuwbouwreviews inmiddels op respectievelijk 27,5% en 72,5% ligt, waarbij het aandeel verbouw-gerelateerd steeds verder stijgt. Edwin Groot: “Over het algemeen zien we dat het geven van reviews gemeengoed begint te worden, zowel bij de consument als bij de aannemers, die veel aan feedback hebben. Enerzijds is het erkenning voor hun prestaties en geeft het een gevoel van trots, anderzijds zitten ze dankzij deze vorm van marketingcommunicatie dicht op de huid van de klant en kunnen ze snel bijsturen als dat nodig is,” aldus Edwin Groot.

Door: Barbara van Baarsel