30 september 2018 - Nieuwbouwoning
SelektHuis is met haar zes vestigingen verspreid aanwezig door heel Nederland. Het bedrijf ontvangt daarmee ook uit alle hoeken van het land reviews op bouwnu.nl. “Wij zitten altijd bij jou in de buurt,” en dat klopt want op elke locatie zijn een gespecialiseerd bouwteam en adviseurs aanwezig voor nieuwbouw. “Hierdoor kunnen we de lijnen kort houden en goed communiceren,” vertelt online marketeer Chantal van de Vijver. Die communicatie vindt tegenwoordig steeds meer online plaats, onder andere via reviews.
Chantal ziet reviewmarketing als belangrijk onderdeel van de marketingmix en we vroegen haar hoe SelektHuis dit toepast in de bedrijfsvoering, helemaal nu het bedrijf sinds kort is overgestapt naar het Plus-pakket van bouwnu.nl.
01. Allereerst, wat vind je van het huidige cijfer op bouwnu.nl?
“We hebben nu een mooi gemiddeld cijfer (8), maar streven natuurlijk altijd naar hoger. We vragen onze opdrachtgevers in alle gevallen om een review en weten zelf ook dat mensen sneller geneigd zijn om hun onvrede te delen dan om een positieve ervaring online te plaatsen. Het is belangrijk dat die balans er is en daarom zijn we zelf actief met het vragen van feedback, vooral via onze kopersbegeleiding.”
02. Wat doet het cijfer met het imago van het bedrijf?
“We zorgen dat het cijfer in ieder geval zichtbaar is met een widget op de website en we communiceren het in onze andere uitingen, zoals in de nieuwsbrief (zie afbeelding hieronder). We zouden het overigens nog wel meer kunnen gebruiken ter bevordering van het imago, zoals bijvoorbeeld in onze e-mailhandtekening en met leuke posts op social media, dat doen we ook met het gegeven dat we weinig opleverpunten hebben. Sinds kort hebben we hier iemand voor vrijgemaakt op de afdeling en zij gaat er actief mee verder – dat toont wel aan dat we een link zien tussen reviews en het imago. Deze collega neemt contact op met klanten die een review hebben geplaatst, of dat nu een mooi cijfer is of een minder hoog cijfer. Het gaat over klanttevredenheid en heeft dus onze aandacht.”
03. Waarom zijn jullie overgestapt naar het Plus-pakket van bouwnu.nl?
“Toen ik voor de nieuwe website bepaalde functionaliteiten wenste die in het Plus-pakket zitten (zoals rich snippets, red.), vond ik het niet meer dan logisch om daar iets mee te doen. Het zou een gemiste kans geweest zijn om de website en het pakket van bouwnu.ml niet op elkaar aan te laten sluiten. Ik heb er vertrouwen in dat het effect zal hebben, hoewel het nog wat tijd nodig heeft om dat te kunnen meten.”
04. Hoe zorg je ervoor dat reviewmarketing nog meer voor jullie kan werken?
“In ieder geval door met het Plus-pakket te werken, zodat we gebruik kunnen maken van widgets; het gemiddelde cijfer op onze site verandert na het krijgen van een review op bouwnu.nl. De widget heeft daarmee een zekere attentiewaarde. Ook van de implementatie van rich snippets in Google verwacht ik een betere vindbaarheid; zoekmachines geven met sterren aan hoe ons bedrijf wordt beoordeeld en mensen die op onze zoektermen zoeken krijgen meer informatie over onze diensten waardoor het zoekresultaat wordt verrijkt. We blijven onze website verbeteren en passen SEO toe, zodat we door potentiële klanten gevonden kunnen worden en zij de beoordelingen van eerdere klanten eenvoudig kunnen zien.”
05. Kortom, wat vind je van reviewmarketing als middel om het bedrijf onder de aandacht te brengen?
“Het is onlosmakelijk verbonden aan de marketingmix van deze tijd. We zijn van mening dat als iemand een product aanschaft of een dienst afneemt, hij eerst uitzoekt hoe het bedrijf beoordeeld is en bekendstaat. Reviews hebben dus een hele grote invloed op potentiële klanten, nog voordat zij contact met ons opnemen. Vroeger was het eerste contactmoment de receptioniste, maar tegenwoordig vindt die ‘kennismaking’ online plaats. Wij hechten belang aan wat onze opdrachtgevers van ons vinden en hopen hen tot ambassadeurs te kunnen maken. Als dat het geval is, raden zij ons weer aan bij anderen en kunnen wij laten zien waar we voor staan en wie we zijn.”
Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode