SKB-Awards

We noemen hen kortgezegd SKB’ers, wat staat voor bouwbedrijven die aangesloten zijn bij de Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen. Zij staan voor klantgericht ondernemen en maken zich hier ook hard voor. SKB’ers vragen om die reden ook uitgebreide feedback aan hun klanten op verschillende momenten tijdens het bouwproces en onderscheiden zich op dat vlak van andere bouwbedrijven op bouwnu.nl. De vele antwoorden per klant geven een schat aan informatie. Een SKB'er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van hun woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf.

De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het gemiddeld op vergelijkbare onderdelen in het proces? Je kunt zeggen dat deze bouwbedrijven zich kwetsbaar opstellen om zichzelf en de sector verder te kunnen optimaliseren. De klant profiteert van deze kwaliteitsslag die al sinds de oprichting van SKB in 2003 gaande is. Zie klantgerichtbouwen.nl voor meer informatie over de stichting.

SKB Awards 2018De Awards

Bedrijven die aangesloten zijn bij SKB zijn ook gewoon vindbaar op bouwnu.nl. Maar omdat zij ‘achter de schermen’ door hun klanten veel uitgebreider beoordeeld worden, organiseren we een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking voor deze groep bouwbedrijven. De SKB-Awards van 2018 worden toegekend in meerdere categorieën. Kopersbegeleiding Award, Meer- en minderwerk Award en Oplevering Award. 

 

Kopersbegeleiding Award


Eerste plaats: Van Wijnen Harderwijk B.V.
Het bouwbedrijf werd het best beoordeeld door klanten op onder meer communicatie met de kopersbegeleider, de informatievoorziening tijdens het bouwproces en het inspelen op extra wensen tijdens de bouw. Cor Verwoert, hoofd kopersbegeleiding van Van Wijnen Midden: “Er is bij nieuwbouw altijd een gezond spanningsveld tussen de wensen van kopers en het productiebedrijf. Als kopersbegeleiding zorg je ervoor dat alle verwachtingen kloppen; onder andere door goed te luisteren, je in te leven en individueel contact. Geweldig dat die inspanningen gewaardeerd worden door onze klanten.”

Kopersbegeleiding Award Van Wijnen Harderwijk

Tweede plaats: Van Wijnen Weesp B.V.
Binnen het concern van Van Wijnen viel ook de vestiging Weesp in de prijzen met een eervolle tweede plaats. 

Derde plaats: Bouwbedrijf van de Kolk
En voor Bouwbedrijf van de Kolk was het een verrassing dat het niet alleen de grootste waardering kreeg van kopers in een van de categorieën, te weten ‘Meer- en minderwerk’, maar dat het ook een derde plek bemachtigde op het gebied van kopersbegeleiding.

 

 

 

Meer- en minderwerk Award


Eerste plaats: Bouwbedrijf van de Kolk - Garderen
Deze aannemer kwam het best uit de bus bij klanten in deze categorie, zo bleek uit de antwoorden op vragen over het maatwerkpakket, de prijzen van het maatwerkpakket, de beslistijd en het inspelen op wensen door de bouwer tijdens de bouw. Directeur Peter van de Kolk: “Het is voor ons vanzelfsprekend dat onze klant bij het laten bouwen van een woning maximale flexibiliteit van ons mag verwachten. Binnen ons bedrijf is het uitgangspunt altijd een tevreden klant.”.Meer en minderwerk Award Bouwbedrijf Van der Kolk buiten

Tweede plaats: Van Wijnen Harderwijk
Binnen het concern van Van Wijnen dook Van Wijnen Harderwijk maar liefst drie keer op in de drie categorieën; een keer op de eerste plek, beste Kopersbegeleiding en twee keer op de tweede plaats, waaronder deze en in de categorie Oplevering.

Derde plaats: Ter Steege Bouw Vastgoed Rijssen B.V.
Ter Steege Bouw Vastgoed Rijssen B.V. heeft de derde plek bemachtigd in de categorie ‘Meer- en minderwerk’. Net als de nummers 1 en 2 duidt ook deze podiumplek de klantgerichtheid en flexibiliteit van de bouwer.

 

Oplevering Award


Eerste plaats: Heilijgers te Amersfoort
Met de Oplevering Award 2018 bewijst deze bouwer dat het de klant naar tevredenheid bedient op onder andere communicatie tijdens de oplevering, de tijd die voor de oplevering is uitgetrokken en de kwaliteit en snelheid van de afgehandelde punten’. Piet Dekker, bedrijfsleider nieuwbouw: “Heel mooi dat klanten het werk van onze medewerkers waarderen. Het opleveren is toch het toetje van het hele koop- en bouwproces. Geweldig dat onze mensen de kopers een prettige start van hun nieuwe woonomgeving kunnen bieden; dat een proces dat toch met enige spanning verloopt, een plezierige ervaring kan zijn. Dat is zowel leuk voor de kopers alsook voor onze medewerkers.”

Oplevering Award Heilijgers 5 wetten klantgerichtheid

Tweede plaats: Van Wijnen Harderwijk
Binnen het concern van Van Wijnen dook Van Wijnen Harderwijk maar liefst in drie categorieën op. Eerste plek, beste Kopersbegeleiding en twee keer op de tweede plaats, waaronder deze en Meer- en minderwerk.

Derde plaats: Lithos bouw & Ontwikkeling
Ook Lithos bouw & Ontwikkeling mag zich met recht een SKB-er noemen met deze podiumplek. Want als klanten de oplevering kunnen waarderen, zegt dat iets over het eindresultaat en het gezamenlijke traject waar bouwer en koper voor langere tijd in hebben samengewerkt.