12 september 2016
Communicatie. Een mooie term die al heel snel als ‘zondebok’ wordt aangewezen als er iets niet goed gaat. Sommige aannemers zie je direct in de stress schieten “ik kan toch geen communicatie afdeling betalen, dat heb ik toch ook helemaal niet nodig?”. Nee, dat klopt. De basis van goede communicatie is inlevingsvermogen. Het gaat niet zozeer om glimmende brochures en flitsende websites. Het gaat vooral om persoonlijk contact.
Communicatie is ook tweerichtingsverkeer. Klinkt als een open deur, maar zo is het wel. Als klant kun je met je aannemer bespreken wat je graag wil weten en wanneer. Zo is het voor hem makkelijker om zich in jou te verplaatsen en te begrijpen waarom je bepaalde dingen wil weten. Het is natuurlijk ook gewoon leuk om te horen hoe het vordert met jouw droomhuis. Voor de aannemer is het leuk om te kunnen vertellen over zijn vak, wat hij doet en waarom.
Het is wel zo dat je niet altijd je eigen aannemer kunt kiezen. Vooral bij nieuwbouw kies je vaak voor een (droom)huis binnen een bestaand project en ‘krijg je er een bouwer bij’. Maar ook dan kun je net als bij een verbouwing natuurlijk wel afspreken met de bouwer wat je graag zou willen weten en wanneer. Het spreekwoord luidt niet voor niets ‘nee heb je, ja kun je krijgen’. Als je niet bespreekt wat je graag zou willen, weet je zeker dat je het niet krijgt. Deze tip voor jou als consument geldt eigenlijk voor alle onderdelen van het bouwproces: maak duidelijke afspraken over wat je graag wil.
Als het gaat om betere communicatie, wordt er toch snel naar de aannemer gekeken. Daarom hier een paar tips op basis van de duizenden reviews:
Verplaats je in je klant. Wat zou je zelf willen weten?
Communicatie hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Gewoon een kattenbelletje, whatsapp of e-mail kan al wonderen doen
Zorg dat je bereikbaar bent en dat je snel en adequaat reageert op vragen en opmerkingen. Je hoeft niet 24-7 de telefoon direct op te nemen, maar binnen een redelijke termijn terug bellen, mailen, tweeten, facebooken is wel wat een consument verwacht tegenwoordig
Bij nieuwbouwprojecten vinden de toekomstige bewoners het fijn om de vorderingen te bekijken, bijvoorbeeld tijdens een open dag. Hou ook dan rekening met je klant. Op werkdagen is de kans dat ze niet kunnen best groot…
Bouwen en communicatie over bouwen zijn mensenwerk. Dat zie je bijvoorbeeld bij projecten als een belangrijke speler (opzichter, uitvoerder of kopersbegeleider bijvoorbeeld) tussentijds uitvalt door ziekte. Dan loopt het proces vaak wat moeizamer en dat zie je in de reviewscores. Gelukkig kun je uit de omschrijvingen meestal ook opmaken dat een lage beoordeling gebaseerd is op het uitvallen van deze persoon. Zo weten andere potentiële klanten dat dit dus niet altijd zo is. Door als bedrijf goed in te spelen op deze onverwachte situaties kun je onvoldoendes voorkomen.