28 maart 2024
Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode
Een aantal bedrijven zit vlák achter de nummers één als het gaat om klantgericht ondernemen en de positieve feedback die ze terugkrijgen uit de markt. Zoals ThuisinBouwen uit Meerkerk, de bouwer die al een aantal jaar op rij hoge ogen scoort in de categorie Beste Bouwer (> 50 reviews per jaar). Deze keer eens niet op de eerste, maar zeer zeker op een eervolle tweede plaats. We spreken met vestigingsdirecteur Bas Voeten, die, na twintig jaar ervaring bij het bedrijf, graag vertelt over de succesvolle werkwijze.
“Het begint en eindigt allemaal met goede communicatie. Wij menen dat onze persoonlijke benadering het verschil maakt. We realiseren woningen binnen projecten en kavelbouw woningen. Elke woning realiseren we met deze persoonlijke benadering. Bij kavelbouw woningen leveren we volledig maatwerk. Bij een projectmatige woning zijn er enkele kaders, in beide gevallen vertalen we met onze persoonlijke benadering de wensen naar een product dat helemaal naar hun zin is. We nemen onze kopers bij de hand in het proces, vanaf schetsplan van Brummelhuis tot in de garantieperiode na oplevering.”
Iets wat de benadering uniek maakt, is de stelregel bij ThuisinBouwen dat iedereen zich moet realiseren: ‘het is ons werk, maar het is de droom van onze klant’. “Wanneer je je dat beseft, ga je anders om met hem of haar. De online tool Volgjewoning vangt al veel af als het om generieke vragen gaat over de voortgang en andere praktische aspecten die we in algemene zin ‘en group’ delen. Daarnaast staan we altijd paraat met een persoonlijke kopersadviseur om de koper direct te beantwoorden als het om specifieke vragen gaat.”
Bas, die zelf ook een huis heeft ontworpen en gebouwd, beseft zich goed dat er verschillen zijn tussen bouwer en koper. “Een bouwer is geen communicatiespecialist of jurist. Een bouwer wil gewoon woningen bouwen en kwaliteit leveren. Er nog een element waar we rekening mee houden, en dat is ‘cultuur’. Niet voor niets hebben we met ThuisinBouwen vier vestigingen verspreid over het land. Zo kunnen we met onze – ruim 60 mensen – vanuit Meerkerk onze regio goed bedienen. We bouwen in een straal van vijftig kilometer per vestiging; we spreken elkaars taal, hebben dezelfde humor, het zit ‘m in de finesses. En ook dát zorgt voor het persoonlijke contact met onze klanten, wat zich ‘uitbetaalt’ in vertrouwen en een langdurige band. Er zijn klanten die bij ons blind voor een volgende nieuwbouwwoning gaan.”
Iedere bouwer zal dit herkennen: op sommige zaken heb je invloed, op een heel aantal ook niet. Zoals op de aansluiting van nutsvoorzieningen of op het afgeven van vergunningen door gemeenten. “Het zijn twee bottle necks die we helaas nog weleens tegenkomen en ook precies situaties waar je een koper allesbehalve blij mee maakt. We organiseren in die gevallen een extra informatieavond zodat we iedereen tegelijk kunnen uitleggen wat de situatie is. In feite gaan wij met de billen bloot, ook als het niet aan ons ligt, maar luisteren tegelijk ook naar de kopers, zodat zij ook een gemeenschapsgevoel ontwikkelen en kunnen we kijken wat we wellicht nog meer voor hen kunnen betekenen. We hebben geleerd dat dit een betere aanpak is dan het sturen van een mailtje met een teleurstellende boodschap erin. Met alleen communicatie via een mailtje kan de boodschap verkeerd overkomen, terwijl tijdens zo’n avond de kou al snel uit te lucht kan zijn. In gesprek gaan met elkaar is het devies.”
ThuisinBouwen laat bij oplevering de koper altijd een review invullen, en dat werkt goed voor het bedrijf. “Zo krijgen we inzicht in hun beleving, hoe zij het project ervaren hebben. Daar staan we echt voor open, en daarom hebben we ook weleens een open gesprek met kopers na oplevering om goed te luisteren naar de ervaringen. Het kan ons alleen maar beter maken, en de koper voelt zich tegelijk gezien en gehoord.”