Naar nieuwsoverzicht

Rob de Groot: “Lever kwaliteit die je zelf ook verwacht als je een grote uitgave doet.”

15 augustus 2019

Stakeholder aan het woord

Bouwnu.nl bestaat bij de gratie van consumenten die het de moeite waard vinden om hun mening te delen. Zij vertellen wat ze van de prestaties van hun bouwbedrijf vinden, zodat andere consumenten daar hun voordeel mee kunnen doen. Steeds meer bouwbedrijven begrijpen die wisselwerking en zij stellen zich transparant op door zich te profileren op bouwnu.nl. Zo kunnen we ons samen hardmaken voor verbetering van de bouw. Dat lukt ons ook met de steun van een aantal stakeholders. In deze rubriek geven zij hun visie op reviewmarketing. Deze keer geven we het woord aan Rob de Groot, directeur van BouwGarant.

BouwGarant foto Rob de Groo 

Waarom is reviewmarketing een goed instrument voor een bouwbedrijf?

“Een bouwbedrijf kan daarmee aantonen dat hij klanten en opdrachtgevers heeft die tevreden zijn over het werk dat hij verricht. Daarmee kan hij zich onderscheiden in de markt ten opzichte van concurrenten die nog geen reviews hebben, of reviews die minder positief zijn. Waar bouwbedrijven reviewmarketing zo’n 10 jaar geleden nog een heel spannend gebeuren vonden, zie je tegenwoordig dat zij er makkelijker mee omgaan. Het is ook veel normaler geworden. Zelf kijk je ook naar andermans ervaringen als je een vakantie boekt of nieuwe camera koopt. Waarom zou je dat in de bouw dan niet doen?”

 

Wat doen reviews met de kwaliteit van de bouw?

“Het is lastig om dat 1 op 1 aan elkaar te linken, maar ik denk dat iedereen elkaar door de reviews scherp houdt. Als bouwbedrijf kun je dankzij reviews aan de slag met het verbeteren van je zwakke en het benadrukken van je sterke punten. Op het moment dat je weet dat jouw opdrachtgever een review kan geven, zijn mening en ervaring op het open web kan verspreiden, denk je - als het goed is - ook extra na over de kwaliteit die je levert. En dat zit ‘m niet alleen in de eerste bouwperiode. Tot op het allerlaatste moment wil je die kwaliteit blijven leveren en een woning tiptop opleveren. Het is vaak ook die laatste ervaring die vaak blijft hangen.”

 

Wat is uw oproep aan de sector?

“Lever kwaliteit die je zelf ook verwacht als je een grote uitgave doet, en kom je afspraken na. Ook is het in deze tijd belangrijk om heel eerlijk te zijn in de verwachtingen die je naar de klant afgeeft. Nee zeggen is een kunst, en soms ook echt noodzakelijk. De crisis heeft er destijds in de bouwsector flink ingehakt. Veel bouwbedrijven moesten toen echt overleven en zijn niet gewend om nee te zeggen. In deze nieuwe tijd is het juist belangrijk om kritisch te zijn en opdrachten te kiezen die het beste bij jouw bedrijf passen.”

Lees ook:
- Joep Rats (Bouwend Nederland): “In onze sector zijn reviews steeds belangrijker”
- Anneke Witte (Bewuste Bouwers): “Extra zekerheid consument = meer vertrouwen in de bouwer”

 

Door: Buro Barcode