7 november 2019
Consumenten vertellen wat ze van de prestaties van hun bouwbedrijf vinden, zodat andere klanten daar hun voordeel mee kunnen doen. Steeds meer bouwbedrijven begrijpen die wisselwerking en zij stellen zich transparant op door zich te profileren op bouwnu.nl. Zo kunnen we ons samen hardmaken voor verbetering van de bouw. Dat lukt ons ook met de steun van een aantal stakeholders. In deze rubriek geven zij hun visie op reviewmarketing. Deze keer geven we het woord aan Jan Jager, algemeen secretaris van NVBU: de belangenbehartiger van bouwbedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw in het noorden en oosten van Nederland.
“Ik ervaar bij ondernemers dat ze langzaam gaan inzien dat reviews hen kunnen helpen bij het vinden van nieuwe klanten. Ze komen er achter dat internet een grote rol speelt bij het zoeken naar een geschikte aannemer en dat veel potentiële klanten daarbij uitgaan van de reviews die ze lezen. Dat is ook de reden waarom we ons bij bouwnu.nl hebben aangesloten en onze leden er op attenderen om bij elk opgeleverd project een review te vragen. Ik zie dat daar steeds meer gebruik van wordt gemaakt. Onze aannemers hebben soms al meer dan 20 reviews op bouwnu.nl staan. Dat levert hen een positief imago op.”
“Nu is dat nog minimaal, omdat het niet specifiek wordt uitgevraagd. Als de Wet Kwaliteitsborging van kracht gaat, verwacht ik dat er steeds meer kwaliteitsaspecten in reviews mee gaan tellen. Bij elk project moet een aannemer een consumentendossier opleveren en de kwaliteitsborger gaat specifiek controles uitvoeren op de kwaliteit. Dat zal een ander soort reviews opleveren. Natuurlijk is het enerzijds een belasting om zo’n uitgebreid dossier in te leveren, maar anderzijds is het vooral een middel waarmee je kan laten zien dat je goed werk levert. Uiteindelijk is het de kwaliteit die telt.”
“Vraag bij elk project dat je oplevert een review. Hou je niet in en voel je niet bezwaard, want met reviews kun je scoren. ‘Maar, stel dat ik dan een negatieve review krijg,’ krijg ik nog weleens terug. Dan zeg ik altijd dat dát signalen zijn waar je als bedrijf iets mee kunt, waar je van kunt groeien. Een negatieve beoordeling is een aanleiding om met de klant in gesprek te gaan. En hoe meer reviews je hebt, hoe betrouwbaarder en beter. Wat dat betreft zie ik graag dat al onze leden in de roze blokken terecht te komen. Weg uit de grijze blokken, die kunnen betekenen dat de aannemer minder dan 10 reviews heeft.”
Door: Buro Barcode