Naar nieuwsoverzicht

Hoe word je blij van je bouwproject?

25 mei 2016

Bouwnu vraagt aan consumenten hoe zij hun aannemer beoordelen op netheid, afspraken nakomen, vakmanschap, advies, communicatie, prijs/kwaliteit en resultaat werk. Inmiddels hebben we meer dan 1200 reviews. Daar kunnen we al best wat tips uithalen om je te helpen je komende bouwproject zo te laten verlopen dat jij er blij van wordt. En uiteindelijk wordt de aannemer natuurlijk ook blij van goede reviews. Deze keer, tips over netheid.

 

Wat versta je onder netheid?

Voor veel consumenten is het belangrijk dat er tijdens de (ver)bouw van hun woning netjes wordt gewerkt. Netheid zegt veel over een bedrijf, de aannemer gaat zorgvuldig met jouw woning om en daardoor voel je je gewaardeerd als klant. Netheid kan betrekking hebben op een opgeruimde werkplek en bouwplaats, zo min mogelijk stof en overlast maar ook op de oplevering. Is de woning schoon als de aannemer klaar is? Zijn er (kleine) beschadigingen aan de woning? Hoe worden die opgelost? Tip: Maak duidelijke afspraken met je aannemer over wat je verwacht. Dan zitten jullie allebei op één lijn en is de kans groter dat jullie allebei positief terugkijken op het project.

Veel voorkomende punten

gereedschapskist

  • Beschadigingen

Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden kunnen er dingen beschadigen. Krassen op houtwerk, ramen of de vloer bijvoorbeeld. Een goede aannemer weet precies hoe hij dit kan oplossen. Zelf kun je ook preventief breekbare of waardevolle spullen goed opbergen zodat ze niet kapot kunnen gaan.

 Netheid

  • Stof

Zeker bij verbouwingen waar je zelf ook in je huis blijft wonen, is stof een grote overlast veroorzaker. Helaas is dat niet helemaal te voorkomen. Het spreekwoord is niet voor niets: waar gehakt wordt, vallen spaanders. De beste tip is om je voor te breiden op een heleboel rommel. Dan kan het alleen maar meevallen.

  

Tip voor aannemers

In de reviews komen we ook veel complimenten tegen over netjes werkende aannemers, schoon opgeleverde woningen en de inzet van een aannemer op hinder en overlast zo veel mogelijk te verminderen. Zeker de moeite waard om als aannemer op te letten! Uit onderzoek van Stichting Klantgericht Bouwen (initiatiefnemer van Bouwnu.nl) is ook gebleken dat consumenten niet persé verwachten dat alles foutloos of zonder overlast verloopt. Wat ze wel verwachten is dat een aannemer hier netjes mee omgaat. Een netjes schoon opgeleverde nieuwbouwwoning, een dweiltje door een opgeknapte badkamer, de stofzuiger door de nieuwe aanbouw of even de ramen lappen in de nieuwe dakkapel kan zo maar het verschil maken tussen een 7 en een 9. Kleine moeite, groot effect!

We hopen dat je iets hebt aan deze tips. De volgende keer: Afspraken nakomen