7 september 2021
We weten wat reviewmarketing voor jouw merk kan doen. En niet alleen wij zijn overtuigd van dit middel om jouw merk in de kijker te zetten, ook marketingspecialisten, reclamebureaus, vakmedia én – niet onbelangrijk – bedrijven en consumenten zien dat het werkt. Onderzoeksresultaten onderschrijven dit.
Online recensies worden volgens recent onderzoek steeds belangrijker, vertelt ook Karel Zwaan op Frankwatching.com: “De Amerikaanse wetenschappers Matthew Rocklage, Loran Nordgren en Derek Rucker publiceerden eind april in Nature research een artikel over menselijk gedrag en het voorspellen van succes van een onderneming.”
Zwaan legt uit dat het onderzoek van de drie grootschalig was uitgevoerd: “Op basis van een linguïstisch model (positieve en negatieve taal) bekeken ze of ze een verband konden vinden tussen de online reviews van 2.400 films, 1.000 restaurants en 1,6 miljoen boeken en hoe succesvol die waren wat betreft verkopen en reserveringen. Ook onderzochten ze hoeveel online fans merken erbij kregen aan de hand van de reactie op 2 jaar Super Bowl-commercials.”
De uitkomsten zijn glashelder: hartjes en duimpjes blijken een zeer onbetrouwbare voorspeller van succes te zijn. Maar bij geschreven reviews blijkt er een een-op-een verband te zijn tussen een positieve review en succes en een negatieve review en falen.
Likes en sterren hebben volgens de onderzoeken minder impact op het beslissingsproces van consumenten. En dus ook een minder voorspellende waarde voor het succes van een bouwbedrijf geven. Ons brein is kennelijk in staat – zonder dat we het ons realiseren – om identieke informatie weg te duwen. Een like is een like. En als het ene bedrijf 34 likes heeft en het andere 98, blijven het ‘gewoon’ likes. Bij reviews werkt dat anders, omdat taal meer impact heeft. Het valt de onderzoekers hierin op dat emotionele eenvoudige taal beter in ons geheugen blijft plakken dan formele taal. ‘Geweldig! Dit bouwbedrijf heeft prachtig werk geleverd’, doet het volgens het onderzoek dus beter dan een uitgebreide analyse over de precieze werkzaamheden van de aannemer, zoals: ‘We zijn relatief ontevreden over de exercitie van het betreffende bouwbedrijf’.
Voor bouwnu.nl een duidelijke bevestiging dat reviews de marketingdoelen en het positieve imago van bouwbedrijf kunnen aanjagen. Daarbij bieden ze transparantie aan kopers van nieuwbouwwoningen en consumenten die zich richten op de verbouw van hun woning. Het mes snijdt dus écht aan twee kanten!
Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode