Naar nieuwsoverzicht

Anneke Witte: “Extra zekerheid consument = meer vertrouwen in de bouwer”

11 juni 2019

Partner aan het woord


Bouwnu.nl bestaat bij de gratie van consumenten die het de moeite waard vinden om hun mening te delen. Zij vertellen wat ze van de prestaties van hun bouwbedrijf vinden, zodat andere consumenten daar hun voordeel mee kunnen doen. Steeds meer bouwbedrijven begrijpen die wisselwerking en zij stellen zich transparant op door zich te profileren op bouwnu.nl. Zo kunnen we ons samen hardmaken voor verbetering van de bouw. Dat lukt ons ook met de steun van een aantal partners. In deze rubriek vertellen zij waarom zij zich als ambassadeur van dé vergelijkingssite in de woningbouw presenteren. Het belang van bouwnu.nl wordt deze keer uitgelegd door Anneke Witte, directeur stichting Bewuste Bouwers.

Anneke Witte Bewuste Bouwers4

 

Waarom is reviewmarketing een goed instrument voor een bouwbedrijf?

“Consumenten zijn vaak afhankelijk van de kennis van de aannemer, wanneer zij willen bouwen of renoveren. Voor de consument gaat het om het eindresultaat, vaak een droom, dat raakt aan een bepaalde emotie. Dan wil je niet de kabels zien, of de riolering, of purschuim langs de kozijnen. Maar welke aannemer kan jou het beste van dienst zijn; begrijpt wat je verwacht en laat dat tot uitdrukking komen tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden? En gaat het allemaal goed, dan is er opluchting, soms complimenten en worden aannemers aanbevolen vanwege de goede recensies. Extra zekerheid voor de consument betekent ook meer vertrouwen in de bouwer. Daarom kan reviewmarketing een heel goed instrument zijn voor een bouwbedrijf.” 


Wat doen reviews met de kwaliteit van de bouw?

“Wat doen reviews met de kwaliteit van de bouw? Tja… de kwaliteit van de bouw is natuurlijk niet afhankelijk van reviews, maar er is ook geen bouwbedrijf dat zich wil onderscheiden door slechte reviews of slechte kwaliteit. Bouwbedrijven die het zogenaamde reviewavontuur aangaan, durven zich kwetsbaar op te stellen en zijn transparant naar de gebruiker(s) en opdrachtgever(s). En daarmee stellen zij zich open voor kwaliteitsverbetering. Toch zien we ook dat bouwbedrijven er bewust voor kiezen zich niet te laten reviewen, of weglopen van het reviewsysteem wanneer de prestaties als onvoldoende worden gekwalificeerd. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want daarmee is het probleem niet weg! Reviews dragen namelijk zeker bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de bouw.”