Naar nieuwsoverzicht

Is specialiseren wel of niet goed voor je bedrijf?

18 november 2024

Soms vraagt een ondernemer zich af of hij zich niet beter kan richten op één product. Het grote voordeel is dat alle aandacht dan naar dat ene product kan gaan. Innoveren wordt een stuk makkelijker omdat je je nog maar op één niche hoeft te richten en de rest links kunt laten liggen. Maar te veel specialisatie kan ervoor zorgen dat je jezelf uit de markt prijst. Als je alleen nog maar roze olifanten op de markt brengt terwijl net de vraag naar paarse krokodillen aantrekt dan mis je de boot. Uiteraard is dit een wat kinderachtig voorbeeld, maar er zijn al veel bedrijven over de kop gegaan die zich op een te kleine markt richtten.

specialiseren

Een product of een productgroep?

Vaak is het verstandiger om je op een productgroep te richten dan op één specifiek product. Het produceren van haarborstels kan heel lucratief zijn, maar als je ook kammen, spiegels en haaraccessoires maakt is het afzetgebied uiteraard een heel stuk groter. Dit vraagt natuurlijk wel aanpassingen in het productieproces. Je machines moeten immers zowel haarborstels als haarbanden kunnen maken. Het grote voordeel van deze moderne tijd is dat tal van productieprocessen kunnen worden geautomatiseerd om het maken van producten een stuk sneller, eenvoudiger en goedkoper te maken.

Het perfecte product

Afhankelijk van de producten die je maakt komen hier verschillende productieprocessen aan te pas. Bij Leering ontwikkelen ze gereedschappen om deze processen te perfectioneren en tegelijk te vereenvoudigen. Het gaat dan om onder andere verspanen, stralen en reinigen Als een productieproces kan worden versneld en versimpeld leidt dit vrijwel altijd tot lagere productiekosten. Hierdoor verbeter je je concurrentiepositie. Maar dat neemt niet weg dat je producten onderscheidend genoeg moeten zijn om klanten over te halen om ze te kopen. Niet alles wat alleen maar goedkoop is wordt door klanten immers klakkeloos gekocht.

Je producten goed in de markt zetten

Als je een mooi product hebt ontwikkeld, bijvoorbeeld met hergebruik van aluminium, dan is het zaak om dit goed in de markt te zetten. Ga hierbij bewust te werk. Bepaal nauwkeurig je doelgroep en hoe je die het beste kunt benaderen. Soms is dat met een advertentie in de krant, maar het kan ook zijn dat online adverteren de beste optie is. Jongeren bereik je gemakkelijker online, die lezen geen kranten en kijken ook steeds minder televisie.

Moderne technieken toepassen

Vandaag de dag worden productieprocessen steeds meer geautomatiseerd en gerobotiseerd. De tijd dat een hele rij werknemers naast elkaar zat om allemaal één handeling te doen voor een bepaald product waarna het naar de volgende stap in het productieproces kon is definitief voorbij. Zo komt er aan LANG spantechniek of het stralen van producten vaak geen mensenhand meer te pas. Robots doen het werk met een precisie waar mensen doorgaans niet aan kunnen tippen. Ze kunnen bovendien een hele werkdag constant presteren zonder te verslappen.

 

Door: Advertorial