17 december 2020
Voordat zij zich aansloten bij de website van bouwnu.nl was het bouwbedrijf al eerder gestart met het gebruik van klantverhalen op hun website. “We probeerden reacties van klanten te ontlokken met het hoofdstukje ‘klant aan het woord, om daarmee naar buiten te treden,” vertelt Wim.
Bouwnu.nl kwam om de hoek kijken op het moment dat zij dit verder wilden ontwikkelen, zodat klanten nog eerder geneigd waren hieraan mee te werken. De formule van bouwnu.nl sprak direct aan: “Omdat in een heel kort tijdsbestek van de klanten vernomen kan worden hoe zij de samenwerking ervaren hebben”. Om hier een totaalbeeld van te krijgen nodigt Van der Helden iedere klant uit voor een review: “Of de bouw nu goed, slecht of middelmatig is gegaan in hun optiek, wij willen die informatie graag ontvangen.” Na iedere oplevering vragen zij persoonlijk aan de klant om een review achter te laten en als reminder sturen zij achteraf nog een mail uit.
Het bouwbedrijf ontvangt veelal positieve reviews. Of zij ooit een negatieve review hiertussen hebben gehad? Ja, dit kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. Dit is volgens Wim niet erg: “De reviews die wij krijgen zijn allemaal supergoed, maar hoe geloofwaardig ben je dan? ”Ook een kritische beoordeling - naast al het lof vanuit de andere reviews - geeft een eerlijk beeld van het bedrijf, is de mening van Wim.
Om dit beeld naar buiten te brengen zet Van der Helden zijn behaalde reviews op diverse manieren in. Zo vertelt Wim dat hij projecten uitlicht op zijn Facebookpagina met de bijbehorende reviews en wat leuke foto’s. Daarnaast laat hij zijn behaalde cijfer terugkomen op de website met de widget.
Deze vertoningen van de reviews en het cijfer hebben bovendien een positief effect op de medewerkers. Het leeft enorm onder hen: “Dat legt de lat hoog en stimuleert de medewerkers om de klus met een ruim voldoende af te ronden.” De eigenaar neemt de reviews dan ook graag intern mee. Hij laat ze bijvoorbeeld altijd terugkomen tijdens de eindejaarspeech: “Die schouderklop hebben ze zeker verdiend.”
Niet alleen de medewerkers maar ook potentiële klanten worden positief beïnvloed door de reviews, Wim vertelt dat consumenten de reviews daadwerkelijk meenemen in hun beslissingsproces. Hij hoort vaak van klanten dat zij naast het passende aanbod en de uitgebreide website, vooral vanwege de mooie reviews en het cijfer op bouwnu.nl voor Van der Helden hebben gekozen. Vanwege het feit dat nieuwe klanten de keuze afstemmen op goede reviews raadt Wim bedrijven aan om reviews te gebruiken. “Het dwingt je ook om open punten af te wikkelen om de klant tevreden te houden, daarmee is het voor ons ook een stok achter de deur.”
Bouwbedrijf van der Helden heeft dan ook tot op heden zeker geen spijt van het verzamelen van reviews via bouwnu.nl: “Het is leuk om te streven naar een goede review; een goed eindresultaat.”
Start net zoals Bouwbedrijf van der Helden nu met het verzamelen van reviews. De vermelding op bouwnu.nl is voor elk bouw- en aannemersbedrijf gratis! Naast dit gratis pakket zijn er ook diverse interessante extra mogelijkheden om nog meer uit de reviews (en dus reviewmarketing) te halen. Bekijk hier deze pakketten.
Bron: klantenvertellen.nl