Naar nieuwsoverzicht

Leren van woonbelevingscentrum LIV

5 december 2018 - LIV Woonbelevingscentrum - Trebbe - Klantreis - Woningconfigurator

Een groep woningbouwers was in november te gast bij LIV, een uniek woonbelevingscentrum in Nijmegen dat wordt ‘gedragen’ door Trebbe Wonen, KlokGroep, Eigenhuis Groep en Van der Sluis Technische Bedrijven. Daarnaast biedt Spaansen tuindivisie ‘tuinklaarpakketten’ aan. Woonklare afwerking van de woningen neemt EigenHuis projecten voor haar rekening. Wooncoach BV, actief als makelaar en kopersbegeleider, is ook te vinden in LIV. Tot slot, zorgt Blixem, een onderdeel van Pluryn, voor een maatschappelijke invulling van de brasserie in LIV.

Samen zorgen al deze partijen ervoor dat kopers van nieuwbouwwoningen het gehele aankoopproces kunnen doorlopen met ondersteuning van een wooncoach.

LIV Woonbelevingscentrum Trebbe Bouwnu SKB

LIV Nijmegen Trebbe

Letterlijk 'voelen'

LIV staat voor Leven, Inspireren en Verleiden: “Of eigenlijk staat de V voor mij voor Voelen,” zegt Ann de Jong-Vandereviere, kopersbegeleider Trebbe Wonen. Na de presentatie van haar en Marcel Egberink, adjunct-directeur bij Trebbe, konden alle deelnemers van de bijeenkomst letterlijk ‘voelen’ hoe het belevingscentrum tot leven komt bij kopers.

Klantreis centraal
De groep bouwers (met name nieuwbouw) was naar het Nijmeegse afgereisd om te horen en te zien hoe het bedrijf met de klantreis omgaat. Waar lopen ze tegenaan, hoe gaan ze om met keuzestress bij de koper, hoe spelen ze in op de veranderende behoeftes, technische mogelijkheden en meer?

In het van oorsprong Enschedese familiebedrijf staat inmiddels de vijfde generatie aan het roer; Trebbe is een stabiele en sterke organisatie, die rechtdoet aan de pay-off: Trebbe ontwikkelt & bouwt. Het bouwbedrijf werd opgericht in 1911 en richt zich naast woningbouw ook op utiliteitsbouw. De bouwer realiseert  met BasisWonen koop- en huurwoningen en heeft in die tak van sport in 2018 in totaal ruim 800 woningen in aanbouw genomen over 20 projecten. Voor 2019 staan nu zo’n 850 woningen op de planning.

Klantreis Trebbe LIV Bouwnu SKB3‘De verkoop van een woning moet een feest zijn’
Tijdens de presentatie werden kennis, ervaring en inzichten gedeeld en werd uitgelegd hoe Trebbe onderneemt, onder andere met LIV dat in september 2017 haar deuren opende. Deze unieke showroom met daarin vier heuse modelwoningen op ware grootte van vloer tot nok, is ontstaan dankzij de samenwerking van vier partijen; een cross-over van Trebbe & KlokGroep en de retailers Eigenhuis Groep en Van der Sluis Technische Bedrijven. “Natuurlijk was dat ook zoeken, maar inmiddels zijn de verhoudingen en de communicatie goed. We werken goed samen hierin.” Dat is ook nodig, want zij zijn degene die de koper van een nieuwbouwwoning aan de hand nemen én begeleiden gedurende het hele bouwtraject, van financiering van de aankoop tot volledige binnen- en buiteninrichting. Het doel: “De verkoop van een woning moet een feest worden. Daarom is LIV ook een bron van inspiratie voor wonen in de breedst mogelijke zin.”    



Inzichten delen; iedereen is welkom

Op de vraag waarom Trebbe tijdens de bijeenkomst zoveel ins & outs deelt met andere aannemers, antwoordt Marcel: “We willen leren van elkaar. We zijn ook trots op wat we doen en laten dat heel graag zien. In het begin waren we allemaal best behoudend, maar nu staan de deuren wijd open voor iedereen en nodigen we ook andere bouwers uit om te komen. Kom lekker vergaderen of lunchen en laat je hier inspireren. Het is zonde als je het niet doet. Bovendien kunnen we zo in gesprek raken en weer inzichten van elkaar opdoen. Ook durven we te laten zien wat niet goed gaat. Want dat is ook Trebbe: ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.”

LIV Trebbe Ann en Marcel bijeenkomst Bouwnu SKB


Tips van Trebbe

01. Maak de klantreis visueel, dat is niet alleen prettig voor de bouwer, maar ook voor de koper die zo precies weet wat hem/haar te wachten staat.
02. Zet de klant en zijn verwachtingen centraal, onder andere door persoonlijke aandacht en steeds in gesprek te blijven (dat kan ook met nieuwsbrieven, mailings, social media).
03. Werk samen met partners en durf kennis te delen.
04. Richt processen efficiënt in met behulp van beschikbare software.
05. Werk duurzaam en energiebewust.

Trebbe gadgets bijeenkomst LIV2Woningconfigurator en klantenportaal
Vooral op punt 4 gaat Marcel nader in. Een van de processen die ontwikkeld is (en nog geoptimaliseerd wordt) is die van een woningconfigurator in combinatie met een klantenportaal. Ook hier wordt de klantreis nog eens inzichtelijk gemaakt voor de koper. En hij of zij kan hier alles wat van belang is terug vinden of aanpassen. In de woningconfigurator kan hij de opties aangeven; een muurtje verplaatsen, de keuken liever aan de voorkant, toch liever andere tegels, enzovoort. In het portaal worden alle keuzes overzichtelijk vastgelegd in een persoonlijk woningdossier en wordt de koper op de hoogte gehouden van de vorderingen van de bouw.

Verder, zo vertellen Marcel en Ann, gaat het vooral om de beleving van het hele traject. De koper wil ontzorgd worden en dat is wat Trebbe doet, met additioneel leuke attenties, zoals een Nederlandse vlag, een sleutelkistje, theedoos of vogelhuisje en andere mooie gadgets die de oplevering tot een feest maken.  

Door: Barbara van Baarsel