Naar nieuwsoverzicht

Fleet management voor bouwbedrijven: hoe start je?

26 januari 2025

In de bouw weet men hoe belangrijk het is om bouwprojecten soepel te laten verlopen. Een goed beheerd wagenpark kan daarbij het verschil maken. Of je nu één bestelbus of een klein aantal voertuigen hebt. Effectief fleet management helpt je om kosten te besparen, efficiënter te werken en de administratie overzichtelijk te houden. Maar hoe begin je met fleet management als bouwbedrijf? In deze blog leggen we het stap voor stap uit.

fleetmanagement

Wat is fleet management?

Bouwprojecten staan vaak onder tijdsdruk en vragen om een goede samenwerking tussen voertuigen, materialen en personeel. Zonder duidelijk overzicht van waar voertuigen zijn of wanneer personeel op een locatie aankomt, ontstaan snel vertragingen en problemen. Met fleet management software hebben bouwbedrijven de tools om hun wagenpark en personeel efficiënt te beheren. Dit zorgt voor een soepelere dagelijkse planning.

Ondersteuning bij de dagelijkse planning en operatie

In de bouw staan projecten vaak onder tijdsdruk en waardoor het belangrijk is dat er een goede coördinatie is tussen de voertuigen, materialen en personeel. Zonder het overzicht over de locatie van voertuigen, of wanneer het personeel aankomt op locatie kunnen projecten vertraging oplopen. Met fleet management software wordt de dagelijkse planning van bouwbedrijven eenvoudiger. De software biedt verschillende toepasselijke functies aan die direct gebruikt kunnen worden. Zo helpt de software onder andere met:

Locatiecontrole van voertuigen en personeel

Het komt weleens voor dat je met de bedrijfsauto met pech aan de kant van de weg komt te staan. Doormiddel van real-time gps tracking is het voor de planner mogelijk om direct te weten waar het voertuig stilstaat. Hierdoor kan er direct contact gezocht worden met de collega voor hulp. Ook kunnen er andere voertuig(en) of medewerkers worden ingezet op dezelfde werklocatie ingezet. Met GPS-tracking weet je altijd waar voertuigen en personeel zich bevinden. Het ondersteunt de dagelijkse planning van voertuigen en personeel. Daarnaast kan het ook helpen om te controleren of voertuigen zich op de juiste locatie bevinden.

Tijdscontrole voor administratie

Ondersteund bij registreren van de urenregistratie en rittenregistratie. Zo kan het systeem helpen bij het controleren waar voertuigen of personeel zijn. Bijvoorbeeld onderweg of op de werkplek.

Planning en coördinatie

Bouwprojecten en andere klussen vereisen vaak een goede planning. Fleet management geeft meer inzicht in de dagelijkse en wekelijkse planning van werkzaamheden en personeelsinzet. Is persoon A bijvoorbeeld in de buurt van werkplek B? Dan zou deze persoon vanuit kantoor aangestuurd kunnen worden om te helpen bij deze klus.

Toezicht op voertuigen buiten werktijden

Bewaar het overzicht van voertuiggebruik buiten de reguliere werkuren, zoals in het weekend. Dit voorkomt ongewenst gebruik en draagt bij aan een efficiënter beheer van je wagenpark.

Samenwerking met onderaannemers

Hoofdaannemers die met meerdere onderaannemers kunnen met de software eenvoudiger rittenregistraties en rijgedrag bijhouden. Dit biedt betere controle en coördinatie, waardoor projecten zonder problemen kunnen verlopen.

Inventariseer je wagenpark

De eerste stap is het in kaart brengen van je huidige situatie. Hoeveel voertuigen heb je? Wat zijn de kosten voor brandstof en onderhoud? En hoe worden deze voertuigen gebruikt? Door deze informatie op te schrijven, krijg je een duidelijker beeld van waar je staat en waar ruimte is voor verbetering. Checklist voor inventarisatie:

  • Aantal voertuigen
  • Brandstofverbruik
  • Onderhoudskosten
  • Huidige ritten-en kilometerregistratie

Fleet management speciaal voor de bouw

Het starten met fleet management hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Begin met eenvoudige stappen, zoals het bijhouden van ritten en het plannen van onderhoud. Naarmate je bedrijf groeit, kun je meer geavanceerde tools toevoegen om je wagenpark nog efficiënter te beheren. In de bouw- en infrasector brengt het beheren een wagenpark veel uitdagingen met zich mee. Waar planning en efficiënte inzet van middelen essentieel zijn. Van real-time inzicht in voertuigen en tot de planning van medewerkers. Terwijl ook nog aan de regels van de Belastingdienst moet worden voldaan met automatische rittenregistratie. 
YesHugo biedt een toegankelijke en kosteneffectieve oplossing om het beheer van wagenparken, groot en klein, eenvoudiger te maken:

  • Overzicht van alle voertuigen
  • Rittenregistratie en kilometerregistratie
  • Brandstofverbruik bijhouden
  • Onderhoudsherinneringen

Of je nu verantwoordelijk bent voor een groot wagenpark of slechts een paar voertuigen gebruikt. YesHugo levert de tools die je nodig hebt om efficiënter te werken en kosten te besparen. Ontdek hoe YesHugo het beheer van je wagenpark vereenvoudigt en een bijdrage kan leveren aan de groei en toekomst van je bedrijf.

 

Door: Advertorial