16 juni 2020
Communicatie. Het is een proces van informatie-uitwisseling. Er is sprake van een zender, een boodschap en een ontvanger. En vaak ook vice versa; dan spreek je van een conversatie. Dit principe is zo oud als de mens, en tóch gaat het in alle intermenselijke contacten met regelmaat finaal mis op dit vlak. Ook in zakelijke trajecten, zoals bij de (ver)bouw van een woning. Hoe dat kan en hoe we er voor-eens-en-voor-altijd bewuster mee om kunnen gaan, vertelt Arthur Pereboom, consultant strategy management en docent aan de Hogeschool van Amsterdam.
Arthur trok onze aandacht met de uitspraak ‘Als de klant onderdeel is van zijn eigen proces, stijgt de waardering voor de dienst of het geleverde met een volle punt’. Ten aanzien van reviewmarketing is dit een opvallende zienswijze! Nu kunnen we het eigenlijk niet oneens zijn met deze stelling, getuige de onderbouwde reviews op bouwnu.nl.
Ter illustratie een reactie van een tevreden klant van Milbouw op bouwnu.nl: “Een meedenkende partner in budget en mogelijkheden, met ruimte voor eigen invulling, zeer communicatief. Het werd voor aanvang van dag tot dag gepland en alle keuzes en adviezen werden uitgebreid uitgelegd en onderbouwd wanneer we er naar vroegen. Milbouw gaat met klanten om zoals het hoort, iets wat je niet vaak tegenkomt in de bouwwereld.”
Waarom het bouwbedrijf zo’n positieve review ontvangt, heeft volgens Arthur Pereboom te maken met twee essentiële zaken die in de communicatie en de ervaring het verschil maken.
Arthur: “Het is noodzakelijk voor bouwbedrijven dat zij zich profileren als dienstverlener; ze leveren dus geen stapel stenen maar een project (lees: dienst). In dienstverlening staan deze twee begrippen centraal:
Vaak komt het voor dat een bouwbedrijf excelleert in het technische gedeelte, de dienst zelf. Maar het dienstverleningsproces blijft weleens sterk achter, waardoor een klant over de dienst én het proces een onvoldoende geeft.”
Er valt terrein te winnen – of op zijn minst een betere beoordeling te ontvangen – door bewuster om te gaan met het dienstverleningsproces. Volgens Arthur herken je bouwbedrijven die dit principe begrijpen en ernaar handelen aan de volgende eigenschappen:
Afsluitend geeft Arthur dit nog mee aan bouwbedrijven: “Als je 1 tot en met 10 op orde hebt, hoef je geen reclame te maken met foto’s van gebouwen op je bedrijfspresentatie, want de verhalen van klanten spreken boekdelen.”
Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode